Zaskakujące różnice w podatności na media wśród użytkowników Facebooka

Zaintrygowany wypowiedzią dyrektora generalnego IAB Polska o spodziewanym dwukrotnym wzroście polskich użytkowników Facebooka w ciągu ostatnich dwóch miesięcy (październik-grudzień 2009) zajrzałem do statystyk strony facebook.com/wielka.genealogia.minakowskiego by to zweryfikować.

Gdy zacząłem dokładniej analizować zależności statystyczne zauważyłem coś zupełnie innego niż szukałem. Otóż okazało się, że zaszły ostatnio drastyczne różnice w reakcji ludzi na burzę prasowo-telewizyjną, jaka rozpętała się wokół mojej Wielkiej Genealogii w dniu 8 grudnia. Samo to wydarzenie, godzina po godzinie, opisane jest w moim artykule minakowski.pl/sprawa-minakowski-kaczynski-krzywousty-jako-case-podrecznikowy więc nie będę jej tu opisywał, a skupię się na efektach facebookowych.

Wyraźnie widać drastyczną różnicę w zachowaniu osób młodych (do 34. roku życia) i starszych. Proszę spojrzeć na poniższy wykres: przed 8 grudnia Wielka Genealogia Minakowskiego na Facebooku miała dokładnie tyle samo zarejestrowanych fanów w kategoriach wiekowych „25-34” jak i w „55 lat i więcej”. Przy czym zjawisko to dotyczyło zarówno kobiet, jak i mężczyzn. 8 XII nastąpił nagły skok w liczbie fanów młodszych, a tylko bardzo mały w przypadku seniorów:

Charakterystyczne trendy w demografii Wielkiej Genealogii Minakowskiego na Facebooku

(źródło danych: http://www.facebook.com/business/insights/?pages&i=175271788032 ).

Jeżeli ktoś myśli, że seniorzy stanowią wyjątek (a tak przez chwilę myślałem), to się myli. Otóż nawet wyraźniej widać to w przypadku zestawienia grupy „do 34 lat” i „od 35 lat”:

Jeżeli jednak ktoś pomyśli, że te dane to efekt przypadku, to jest w błędzie – otóż kategorie wiekowe „18-24” i „25-34” po przeskalowaniu nałożyłyby się dokładnie (zarówno kobiety, jak i mężczyźni):

Jakie stąd można wyciągnąć wnioski? Na razie przesłanek jest zbyt mało, by podać wiążącą odpowiedź, ale można postawić kilka hipotez. Ale najpierw jeszcze jedna obserwacja: w artykułach, jakie pojawiły się w Internecie, a tym bardziej w relacjach telewizyjnych nie było odnośników (linków) do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (www.wielcy.pl) ani tym bardziej do strony na Facebooku na jej temat. Ludzie szukali więc w Google:

Robocze hipotezy (może jakiś magistrant marketingu spróbuje je zweryfikować lub obalić?)

1) promocja brandu w mediach ma wpływ na ludzi młodych (do 34. roku życia) – starsi są na to odporni

2) starsi nie szukają promowanego brandu w Internecie

3) starsi nie czytają serwisów internetowych i nie oglądają TVN24

4) starsi nie są skłonni zostać fanami strony na Facebooku jeżeli nie są do tego osobiście przekonani

Osobiście skłaniam się ku mieszance hipotez (3) i (4): wydaje mi się, że jeżeli ktoś chce pozyskać lojalnych „fanów” swojej strony (np. marki) na Facebooku, to aby zdobyć osoby starsze niż umowne 34 lata musi się dużo więcej namęczyć, by przekonać ich osobiście – ludzie młodsi nie mają oporów przed zostaniem „fanem” tej czy innej strony (choć zapewne mniejszą wagę do tego potem przywiązują).

Ten wpis został opublikowany w kategorii Historia Internetu. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź do Zaskakujące różnice w podatności na media wśród użytkowników Facebooka

  1. Urszula pisze:

    Wydaje mi się, że głównym powodem takiej statystyki, jest wąska znajomość pracy z komputerem wśród ludzi starszych. Mam wielu znajomych nawet młodszych ode mnie, którzy po prostu nie umią posługiwać się komputerem (co najwyżej traktują go jako maszynę do pisania), a pracę na nim traktują jako rozrywkę – dobrą dla ludzi młodych. Dotyczy to nie tylko ludzi prostych, ale i wykształconych – nawet z doktoratami i habilitacjami, którym strony internetowe (o ile takie w ogóle mają) prowadzą studenci. Kiedy ich proszę, aby zajrzeli na moje blogi, na ogół słyszę, że nie mają czasu.
    Urszula
    http://www.archeologia.chelmianie.pl
    http://www.roksolana.chelmianie.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.